Opodatkowanie usług solarium. Od 1 kwietnia 2024 r. Minister Finansów dokonał zmian w rozporządzeniu z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług publikując w dniu 15 marca 2024 r. rozporządzenie z dnia 14 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 387).

Powyższe rozporządzenie wprowadziło od 1 kwietnia 2024 r. obniżoną do 8% stawkę VAT na usługi kosmetyczne klasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wskazane poz. 6-8 załącznika do rozporządzenia tj.:

  • 96.02.13.0 Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure
  • ex 96.02.14.0 Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure, świadczone w domu
  • 96.02.19.0 Pozostałe usługi kosmetyczne

Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015 opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) w grupowaniu 96.02.19.0 zawierają się: „Pozostałe usługi kosmetyczne

Grupowanie to obejmuje także:

  • usługi w zakresie higieny osobistej, pielęgnacji ciała, depilacji, naświetlania promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług w zakresie opieki zdrowotnej, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 86.

Należy zauważyć, że odmiennie niż ma to miejsce w poz. 7 ww. załącznika do rozporządzenia (ex 96.02.14.0) Minister Finansów określając zakres przedmiotowy usług korzystających ze stawki obniżonej VAT dla usług kosmetycznych nie zastosował przedrostka ex – 96.02.19.0 Pozostałe usługi kosmetyczne.

Oznacza to, że wszelkie usługi kosmetyczne tam wymienione są opodatkowane stawką 8% VAT, a więc korzystając z opisu GUS są to: usługi w zakresie higieny osobistej, pielęgnacji ciała, depilacji, naświetlania promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi.

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług Ministerstwo Finansów wskazało, że stawką obniżoną nie będą objęte takie zabiegi jak: „zabiegi z kategorii inwazyjnych, takie jak np. wykonanie tatuażu, piercingu, usługi solarium, masaże czy zabiegi chirurgii plastycznej, jak również  generalnie wszystkie zabiegi, które zostaną uznane za usługi w zakresie opieki zdrowotnej. Wskazać należy, że usługi, które w świetle przepisów ustawy o VAT uznawane są za świadczenia w zakresie opieki zdrowotnej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a wykonywane są przez podmioty lecznicze albo wskazane zawody medyczne, objęte są zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy o VAT”.

Ministerstwo Finansów stwierdziło, że usługi solarium, jako usługi kosmetyczne nie będą objęte obniżoną stawką VAT. Sądzę, że przyczyną tego jest odmienne klasyfikowanie przez organy podatkowe usług solarium. Zamiast do usług kosmetycznych Ministerstwo Finansów przyporządkowuje te usługi do usług związanych z rekreacją – w zakresie wstępu.

Potwierdzeniem takiego sposobu postrzegania usług solarium jest Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 14 maja 2024 r. nr 0112-KDSL2-1.440.153.2024.2.SS.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w WIS: „korzystanie z usług solarium polega na udostępnianiu łóżek opalających do naświetlania ciała. W ramach wykonywanej usługi Wnioskodawca każdorazowo czyści i dezynfekuje powierzchnię do leżenia na łóżku opalającym za pomocą specjalnego środka czyszczącego i dezynfekującego przed udostępnieniem ich klientowi. Wnioskodawca minimalizuje czas trwania sesji opalania, ustala fototyp skóry i wybrany czas opalania. Usługa będąca przedmiotem wniosku jest skierowana do konsumenta – osób fizycznych zainteresowanych skorzystaniem z łóżek solaryjnych wyposażonych w lampy UV, pozwalające na naświetlanie skóry, w celu uzyskania efektu opalenizny w celu poprawy kondycji fizycznej i rekreacji. Klient po wejściu do salonu i uzgodnieniu dostępności danego łóżka solaryjnego przygotowuje się do korzystania z łóżka solaryjnego (przebiera się). W tym czasie obsługa przygotowuje dane urządzenia do używania – włącza je, ustawia odpowiednie promieniowanie UV. Klient układa się na łóżku solaryjnym, które następnie jest zamykane przez klienta (opuszczana jest pokrywa łóżka). Po upływie uzgodnionego czasu klient otwiera łóżko solaryjne. Klient opuszcza łóżko solaryjne, przebiera się, reguluje należność za usługę i opuszcza salon”.

I jak się wydaje, a w mojej ocenie nie ulega wątpliwości, przedstawiona usługa to nic innego jak usługa solarium klasyfikowana wg PKWiU 2015 w grupowaniu 96.02.19.0 Pozostałe usługi kosmetyczne. Powinna być objęta stawką 8% VAT jako usługa kosmetyczna.

Jednakże ze względów na odmienne przyporządkowanie tej usługi do usług związanych z rekreacją Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w ww. WIS wskazuje, że: „Zatem w przypadku, gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie”.

Jaka jest przyczyna dla której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazuje, że stawka VAT w tej sytuacji „nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU)” (tu: do PKWiU) nie wiadomo.

I na tej podstawie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej twierdzi (twierdził tak również we wcześniejszych WIS), że „świadczona przez Wnioskodawcę usługa – udostępnianie łóżek opalających do naświetlania ciała (usługa solarium) – stanowi „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”, o których mowa w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy”.

Oczywiście takie rozstrzygnięcie jest korzystne dla podatników, bowiem tak klasyfikowane usługi wstępu nie są uzależnione od okazjonalnych obniżek stawek VAT. Jednakże nie jest prawidłowe, aby uznawać, że usługi wskazane wyżej w WIS, a klasyfikowane wg PKWiU do grupowania 96.02.19.0 Pozostałe usługi kosmetyczne były uznawane za usługi wstępu, podczas gdy ewidentnie usługi solarium są usługami kosmetycznymi.

Ponadto, gdyby ustawodawca uznawał, że tylko niektóre z tych Pozostałych usług kosmetycznych są objęte stawką 8%, to zastosowałby do klasyfikowania tych usług przedrostek ex przed wskazaniem grupowania, wyłączając z tego grupowania usługi solarium, czyli usługi naświetlania promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi, co musiałoby znaleźć odzwierciedlenie w nazwie grupowania.

Kolejną korzyścią z takiego sposobu klasyfikacji jest możliwość stosowania zwolnienia z kas rejestrujących. Skoro bowiem usługi solarium to usługi wstępu, a nie usługi kosmetyczne, to oznacza, że nie muszą być one obligatoryjnie klasyfikowane w kasie rejestrującej, tym bardziej w kasie online.

Podsumowując, w mojej ocenie wykładnia zaprezentowana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie jest prawidłowa, tym niemniej jest korzystna dla podatników i uniezależnia przedsiębiorców od doraźnych obniżek stawek VAT, a także zwalania podatników z bezwzględnego obowiązku ewidencjonowania usług solarium przy zastosowaniu kasy rejestrującej (w tym kasy online). W kontekście usług solarium należałoby zastanowić się, czy usługi terapii kolagenowej też mogłyby korzystać ze stawki 8%, choć terapia ta to nie usługi solarium (naświetlania promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi), a usługi naświetlania światłem czerwonym.

Przyjęcie rozszerzającej wykładni, że usługi terapii kolagenowej są również usługami rekreacyjnymi w zakresie wstępu pozwoliłoby stosować do nich stawkę VAT w wysokości 8% bez względu na dokonaną od kwietnia 2024 r. obniżkę stawek VAT dla usług kosmetycznych (choć usługi naświetlania światłem czerwonym nie zawierają się w usługach kosmetycznych PKWiU 96.02.19.0).

Opodatkowanie usług solarium

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *