W projekcie z dnia 13 lutego 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, której termin wejścia w życie zaplanowano na 1 lipca 2018 r., wprowadzono propozycje zmian przepisów w sprawie faktur VAT RR.
Zakres danych w fakturze VAT RR
Faktura VAT RR jest fakturą wystawianą przez podatnika czynnego nabywającego produkty rolne lub usługi rolnicze od rolnika ryczałtowego. Z obecnie obowiązujących zasad wynika, że faktura VAT RR poza tym oznaczeniem (art. 116 ust. 2 ustawy o VAT) zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
3) numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
4) datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
5) nazwy nabytych produktów rolnych;
6) jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
7) cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
8) wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
9) stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
10) kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
11) wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
12) kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
MF proponuje
W projektowanych przepisach proponuje się uchylić w ust. 2 pkt 3 dotyczący numeru dowodu osobistego oraz daty jego wydania. Zdaniem Ministerstwa Finansów zmiana stanowi uproszczenie dla podatników w stosowaniu obowiązujących przepisów prawa, eliminując nadmierne – zdaniem przedsiębiorców – wymogi biurokratyczne, generujące dodatkowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
W ocenie Ministerstwa projektowane rozwiązanie z jednej strony nie wpłynie na weryfikację tożsamości dostawcy (rolnika ryczałtowego), gdyż zgodnie z art. 116 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT faktura VAT RR musi zawierać numer NIP lub PESEL obydwu stron transakcji (nie wpłynie zatem negatywnie na funkcjonowanie systemu ryczałtowego), natomiast z drugiej strony usunie uciążliwy obowiązek, oznaczający w praktyce wymóg każdorazowej weryfikacji i ewentualnego aktualizowania danych (np. w związku z wymianą dokumentów).
… oraz
Kolejną proponowaną zmianą jest wprowadzenie możliwości podpisywania i przesyłania faktur VAT RR w formie elektronicznej.
Zgodnie z nowo projektowanym art. 116 ust. 3a ustawy o VAT faktura VAT RR może być, wyłącznie za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. Przez zawarcie czytelnych podpisów lub podpisów osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury RR w formie elektronicznej, określonych w ust. 2 pkt 13, rozumie się opatrzenie dokumentu, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.
Również jak wynika z nowego ust. 4a oświadczenie o tym, że nabywca jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku przy umowach kontraktacji będzie mogło być wystawiane, podpisywane i przesyłane w formie elektronicznej.
Dodane regulacje wprowadzane w art. 116 ust. 3a oraz 4a pozwolą na wystawianie i przesyłanie faktur VAT RR oraz oświadczenia określonego w art. 116 ust. 4 ustawy o VAT w formie elektronicznej. Stosowanie tej formy dokumentów będzie możliwe jedynie za zgodą dostawcy produktów rolnych, czyli rolnika ryczałtowego.
Niestety podpisywanie dokumentów wysyłanych w formie elektronicznej będzie możliwe wyłącznie z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, co niewątpliwie ograniczy słuszną kierunkowo zmianę przepisów. Niewielu bowiem rolników ryczałtowych dysponuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wydaje się, że skoro inne dokumenty zgodnie z przepisami podatkowymi mogą być przesyłane pomiędzy kontrahentami choćby mailem, to ograniczanie wobec rolników ryczałtowych przekazywania dokumentów w innej niż kwalifikowana forma jest wbrew zasadom informatyzacji w obrocie gospodarczym.