Nowe rozporządzenia VAT w 2025 r. Początek każdego roku kalendarzowego niesie ze sobą zmiany w podatkach, w tym w podatku od towarów i usług. Zmieniają się nie tylko przepisy ustawy, ale również rozporządzenia wykonawcze. Niniejszy tekst zawiera zastawienie aktów wykonawczych do ustawy o VAT, które w większości weszły w życie od 1 stycznia 2025 r., wraz z krótkimi informacjami omawiającymi nowe regulacje.

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2024, poz. 1898).

Rozporządzenie zostało wydane w związku z ustawą z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1721) nowelizującą ustawę o VAT w zakresie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż to, w których VAT jest należny zwanej procedurą SME.

Rozporządzenie wprowadza zmiany w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług. Załącznik nr 1 do rozporządzenia to druk VAT-R – Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana druku VAT-R umożliwi podatnikom posiadającym siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, którzy w Polsce korzystają ze zwolnienia podmiotowego złożenie VAT-R w sytuacjach, gdy będą dokonywali transakcji wewnątrzwspólnotowych (WNT) lub dokonywali eksportu usług z terytorium kraju lub importu usług na terytorium kraju i będą zobowiązani do rejestracji jako podatnicy VAT UE z polskim prefiksem PL.

Również podatnicy zagraniczni, którzy utracą/zrezygnują w Polsce z prawa do zwolnienia podmiotowego będą zobowiązani do rejestracji w Polsce jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto polscy podatnicy, którzy będą korzystać ze zwolnienia podmiotowego poza Polską, a dotychczas nie byli zarejestrowani jako podatnicy VAT, będą zobowiązani do złożenia do właściwego dla siebie urzędu skarbowego druku VAT-R przed złożeniem „uprzedniego powiadomienia”.

W świetle § 2 ww. rozporządzenia dotychczasowy wzór VAT-R może być stosowany do dnia 31 marca 2025 r.

Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2025 r.

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie danych zawartych w powiadomieniu o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska oraz informacji kwartalnej (Dz.U. 2024, poz. 1969).

Rozporządzenie, identycznie jak rozporządzenie opisane w pkt 1, zostało wydane w związku z ustawą z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1721) nowelizującą ustawę o VAT w zakresie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż to, w których VAT jest należny zwanej procedurą SME.

Rozporządzenie określa dane, które zawiera „uprzednie powiadomienie” o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska oraz zakres danych, które zawiera informacja kwartalna służąca raportowaniu obrotów osiąganych przez podatników w poszczególnych państwach członkowskich UE.

Rozporządzenie określa również sposób wypełniania uprzedniego powiadomienia oraz informacji kwartalnej. Uprzednie powiadomienie i informację kwartalną można złożyć wyłącznie w ustrukturyzowanym formacie dostępnym w e-Urzędzie Skarbowym.

Do złożenia uprzedniego powiadomienia i informacji kwartalnej uprawniony jest podatnik lub jego pełnomocnik posiadający konto w e-Urzędzie Skarbowym.

W wyniku złożenia uprzedniego powiadomienia oraz weryfikacji polskiego podatnika przez państwo członkowskie UE, w którym podatnik chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego polski podatnik otrzyma polski numer identyfikacyjny EX o strukturze PL1234567890-EX.

Podatnik będzie musiał posługiwać się tym numerem identyfikacyjnym dla transakcji, dla których miejsce świadczenia będzie znajdowało się poza terytorium kraju.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. 2024, poz. 1899)

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 28o i art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług w celu wprowadzenia zmian w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 1328).

Umowa zawarta pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) podpisana w dniu 9 marca 2017 r. (Dz. U. poz. 1939 i 1940) reguluje zasady funkcjonowania Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej w Polsce. W świetle Załącznika nr III do Umowy na początku każdego kolejnego roku kalendarzowego realizacji Umowy konieczna jest waloryzacja limitu określonego w artykule 12 ustęp 4 Umowy.

W związku z tym rozporządzenie podwyższa kwotę zwrotu podatku do kwoty 27 719 zł. Podwyższona kwota zwrotu podatku będzie miała zastosowanie począwszy od zakupów dokonanych od 1 stycznia 2024 r. – § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 21 grudnia 2024 r.

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. 2024, poz. 1900).

Rozporządzenie nowelizuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2023, poz. 955 i 2649).

Zmiany związane są z uchyleniem ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2024, poz. 34 i 834) i zastąpieniem jej z dniem 10 listopada 2024 r. przez ustawę z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. 2024, poz. 1221).

Zmiany w rozporządzeniu nowelizującym dotyczą zwolnienia przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 12 zmienianego rozporządzenia, które dotyczy usług o podwyższonej opłacie – tzw. SMS-ów charytatywnych – świadczonych w celu zebrania środków pieniężnych na realizację celów publicznych i religijnych przez organizacje pożytku publicznego (OPP), z wyjątkiem usług przedpłaconych.

Wprowadzone zmiany sprowadzają się do dostosowania regulacji zawartych w zmienianym rozporządzeniu do regulacji obowiązującej obecnie ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej.

Zmiany polegają na odwołaniu się w § 3 ust. 1 pkt 12 zmienianego rozporządzenia do tej ustawy oraz zastąpieniu w przepisach § 3 ust. 6 i 7 zmienianego rozporządzenia, które określają warunki stosowania tego zwolnienia, wyrazów: „usługi o podwyższonej opłacie”, którymi w odniesieniu do tzw. SMS-ów charytatywnych posługiwało się Prawo telekomunikacyjne, wyrazami: „usługi z dodatkowym świadczeniem”, stosowanymi dla określenia  tych SMS-ów w Prawie komunikacji elektronicznej.

Zaproponowane zmiany nie powodują zmiany zakresu przedmiotowego zwolnienia, jak również warunków jego stosowania.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 21 grudnia 2024 r.

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2024, poz. 1902).

Rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2023, poz. 2605).

Rozporządzenie dotyczy zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w latach 2025-2027. Okres obowiązywania tego rozporządzenia został wydłużony do 3 lat w celu zapewnienia odpowiedniego czasu dla podatników na dostosowanie się do wprowadzanych zmian – nabycie odpowiednich urządzeń fiskalnych, zainstalowanie i ich fiskalizacja.

Od 1 lipca 2025 r. wyłączone zostaną ze zwolnienia przedmiotowego usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych (PKWiU 37.00.12) mieszczące się w ramach poz. 8 załącznika do rozporządzenia – PKWiU 37 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych. Powyższa zmiana powoduje objęcie ww. usług obowiązkiem ewidencji przy użyciu kas rejestrujących na zasadach ogólnych, chyba że świadczenie tych usług w całości zostanie udokumentowane fakturą.

W załączniku do rozporządzenia dodano nowy tytuł zwolnieniowy (poz. 57) – dostawa towarów i świadczenie usług dokonywane przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w Polsce, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego z VAT (procedura SME) na podstawie art. 113a ustawy o VAT.

Od 1 stycznia 2025 r. czynności wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących nie będą identyfikowane za pomocą kodów PKWiU, tj.:

  • komputery, wyroby elektroniczne i optyczne oraz silniki elektryczne, prądnice i transformatory (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
  • sprzęt fotograficzny, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1).

Od 1 stycznia 2025 r. będą objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania:

  • wyroby elektroniczne, w tym odbiorniki telewizyjne i radiowe, gramofony, głośniki, telefony, w tym smartfony, smartwatche, anteny, wyświetlacze, monitory, aparaty do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacje, urządzenia pamięci trwałej, taśmy, dyski, urządzenia alarmowe,
  • wyroby optyczne, w tym lornetki, lunety, rzutniki,
  • silniki elektryczne, prądnice i transformatory,
  • sprzęt fotograficzny, w tym cyfrowe i konwencjonalne aparaty fotograficzne, soczewki, obiektywy, kamery, projektory filmowe.

Od 1 lipca 2025 r. następujące dostawy towarów będą objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych:

  • wyroby klasyfikowane do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczone do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  • wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalniki, płyny odkażające, rozcieńczalniki farb, płyny do odmrażania,
  • węgiel, brykiet i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczone do celów opałowych.

Usługi parkingu samochodów i innych pojazdów będą objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania od 1 kwietnia 2026 r.

Podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem usług publicznego transportu zbiorowego, oraz świadczą usługi parkingu samochodów i innych pojazdów przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), będą objęci bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania od 1 kwietnia 2026 r.

Od 1 kwietnia 2027 r. następujące czynności zostaną objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących:

  • dostawa towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar,
  • usługi przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) – innych niż usługi mycia i czyszczenia pojazdów

– z wyłączeniem automatów mechanicznych, które nie posiadają zasilania elektrycznego, jak również usług świadczonych przy użyciu ww. urządzeń w zakresie publicznego transportu zbiorowego, a także usług świadczonych na rzecz swoich pracowników.

Zmian w ww. rozporządzeniu jest znacznie więcej, stąd też opisane powyżej zmiany dotyczą jedynie najważniejszych czynności.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur (Dz.U. 2024, poz. 1938).

Rozporządzenie zostało wydane w związku z ustawą z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1721) nowelizującą ustawę o VAT w zakresie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż to, w których VAT jest należny zwanej procedurą SME.

W § 1 dodano pkt 3a do § 3 rozporządzenia, aby podatnicy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy o VAT mogli skorzystać z możliwości wystawiania faktur z węższym zakresem danych – podobnie jak ma to miejsce w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Jednocześnie zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ustawy o VAT (zagranicznego podatnika korzystającego w Polsce ze zwolnienia podmiotowego) powinien obejmować dodatkowo – w porównaniu do faktur dokumentujących czynności określone w pkt 3 rozporządzenia –  również indywidualny numer identyfikacyjny z sufiksem EX.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

 

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz.U. 2024, poz. 1944).

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670 oraz z 2024 r. poz. 387, 1381 i 1399) w § 11 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „31 grudnia 2024 r.” zastąpiono się wyrazami „31 marca 2025 r.”.

W wyniku tej zmiany do końca marca 2025 r. będzie stosowania na podstawie ww. rozporządzenia 8% stawka podatku VAT dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu wybranych produktów nawozowych.

Przyczyną przesunięcia ww. terminu wyłącznie do końca marca 2025 r. jest to, że od 1 kwietnia 2025 r. ma zacząć obowiązywać zmiana w ustawie o VAT, która obecnie jest jeszcze procedowana w parlamencie. W jej wyniku przepisy dotyczące obniżonej do 8% stawki VAT na wybrane produkty nawozowe będą zawarte w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 31 grudnia 2024 r.

Nowe rozporządzenia VAT w 2025 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *