Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów opublikowany został komunikat dotyczący składania korekt plików JPK_VAT za 2016 r., który dotyczy dużych przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zobowiązanych do składania ww. plików od rozliczenia za lipiec 2016 r. Komunikat jest następującej treści:

Ministerstwo Finansów informuje, że od dnia 1 lutego 2017 roku Aplikacja kliencka obsługiwać będzie pliki JPK_VAT, tylko w nowej strukturze obowiązującej od 1 stycznia 2017 roku. W przypadku konieczności złożenia korekty pliku JPK_VAT, w szczególności za okres od lipca do grudnia 2016 roku, należy przekazać ją w nowej wersji struktury.

Lakoniczny komunikat niesie ze sobą wiele problemów dla ww. podatników oraz jest co najmniej wątpliwy prawnie.

Należy przypomnieć, że od 1 stycznia 2017 r. zmieniła się treść przepisu art. 109 ust. 3 ustawy o VAT normującego zakres informacji zawartych w ewidencji VAT prowadzonej przez podatników innych niż wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT (tzw. zwolnienie podmiotowe) oraz podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT (tzw. zwolnienie przedmiotowe).

Do końca 2016 r. treść art. 109 ust. 3 ustawy o VAT była następująca:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 130d, art. 134 oraz art. 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Natomiast od 1 stycznia 2017 r. przepis ten uzyskał następujące brzmienie:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Różnica w treści przepisów poza obowiązkiem nałożonym na podatników od 1 stycznia 2017 r. prowadzenia ewidencji zawierającej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia informacji podsumowującej (brak takich zapisów w przepisach sprzed 2017 r. nie oznaczał, ze takie obowiązki nie występują) sprowadza się do szczegółowości danych zawartych w ewidencji (choć uważam, że nie nastąpiła tu zmiana o charakterze merytorycznym) oraz przede wszystkim do podawania od 2017 r. NIP-ów kontrahentów (głównie po stronie sprzedaży, choć można by dyskutować, czy po stronie zakupów taki NIP sprzedawcy w ewidencji przed 2017 r. był niezbędny).

Konsekwencją tych zmian było dostosowanie od stycznia 2017 r. schematu pliku JPK_VAT (2) do wymogów ewidencyjnych w związku z nowelizacją art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Ponadto JPK_VAT (2) jest obecnie dostosowany do struktury deklaracji VAT-7 (17). Wersja JPK_VAT obowiązująca do końca 2016 r. była natomiast dostosowana do deklaracji VAT-7(16).

Powyższy komunikat wymusi na podatnikach składających korekty deklaracji za lipiec-grudzień 2016 r. równoczesną konieczność złożenia korekty JPK_VAT na wzorze obowiązującym od stycznia 2017 r. Spowoduje to m.in. zmianę numeracji pozycji w JPK_VAT(2) w stosunku do pozycji w JPK_VAT oraz u podatników, którzy składali w 2016 r. deklaracje na wzorze VAT-7 (16) spowoduje brak zbieżności pozycji deklaracji VAT-7(16) z pozycjami w JPK_VAT(2) (chyba, że przyjmie się, że korekta deklaracji powinna być składana zawsze na obowiązującym wzorze deklaracji). Należy bowiem pamiętać, że obowiązująca wszystkich podatników od stycznia 2017 r. deklaracja VAT-7(17) zawiera nowe pozycje – 39 „Kwota podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, podlegająca wpłacie w terminach, o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy”, oraz – poz. 50 „Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 ustawy”.

Poza ww. technicznymi zmianami nastąpią również zmiany (dla składających korektę deklaracji VAT i korektę JPK) o istotniejszym charakterze. W ewidencji sprzedaży za 2016 r. nie było konieczności podawania NIP nabywcy. Jednak w JPK_VAT(2) ten NIP się pojawił i jeżeli podatnik nie uwzględniał NIP nabywcy w swojej ewidencji w 2016 r., to składając korektę deklaracji za lipiec-grudzień 2016 r. jest zobowiązany do złożenia korekty JPK_VAT na wzorze obowiązującym od 2017 r., a więc z NIP nabywcy w ewidencji sprzedaży. W JPK_VAT za 2016 r. nie była konieczna data wystawienia dowodu sprzedaży, w JPK_VAT(2) ta data jest obowiązkowa i musi zostać przeniesiona z ewidencji do korekty JPK. Analogicznie jest z ewidencją zakupów, gdzie w JPK_VAT w 2016 r. nie była obowiązkowa data wystawienia dowodu zakupu, która w JPK_VAT(2) jest niezbędna i korekta JPK musi te elementy zawierać.

Z powyższego wynika, że podatnicy składający korekty deklaracji VAT-7 za okres lipiec-grudzień 2016 r. będą zobowiązani dostosować swoje ewidencje sprzedaży i zakupów VAT za te okresy do obowiązków ewidencyjnych, które zostały na podatników nałożone przepisami o charakterze materialnoprawnym wprowadzonymi od stycznia 2017 r. Wydaje się oczywiste, że podatnicy mają obowiązek stosować przepisy materialnoprawne obowiązujące w dniu zaistnienia określonego zdarzenia wskazanego przez ustawodawcę. Żądanie od podatników dostosowania ewidencji przy korektach JPK za 2016 r. do przepisów obowiązujących od 2017 r. narusza zasadę pewności prawa oraz może naruszać zasadę niedziałania prawa wstecz.

Powyższy komunikat Ministerstwa Finansów potwierdza, że struktura JPK powinna zostać ogłoszona w formie powszechnie obowiązującego aktu prawnego, a nie poprzez komunikaty dostępne na stronie internetowej, które w każdej chwili mogą zostać zmienione. Należy wnosić o jak najszybsze uregulowanie JPK w formie rozporządzenia po wcześniejszej zmianie treści art. 193a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa oraz zmiany wskazanego komunikatu.

document.getElementById(’d0b3de57′).style.opacity–;

Składanie korekty plików JPK_VAT za rok 2016

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *