Na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt z dnia 27 kwietnia 2018 r. ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych. Celem projektowanej ustawy jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (Dz. Urz. UE L 133 z 6.05.2014, str. 1).
Zmiany w ustawie o VAT?
Dyrektywa 2014/55/UE nie ma wpływu na przepisy dotyczące stosowania faktur elektronicznych do celów VAT zawarte w dyrektywie 2006/112/WE. W związku z powyższym zaproponowane rozwiązania prawne nie wymagają wprowadzenia bezpośrednich zmian w przepisach ustawy prawo zamówień publicznych oraz przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 106m ustawy o VAT, podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Przepis ten dotyczy każdej faktury, zarówno tej w formie papierowej jak i przesyłanej drogą elektroniczną. Z uwagi na taką treść przepisów ustawy o VAT w obrocie nie ma jednolitych wzorców przesyłania faktur elektronicznych. W praktyce sprowadza się to do przesyłania faktur zapisanych w jednym z formatów komputerowych na skrzynkę mailową odbiorcy bądź korzystania z portali internetowych służących do pobierania pliku z fakturą przez odbiorcę. Wymienione sposoby nie zapewniają pełnego zautomatyzowania obiegu dokumentów oraz automatycznego przetwarzania dokumentów przez systemy informatyczne odbiorcy.
Ustawa zobowiąże zamawiających w zamówieniach publicznych do przyjmowania m.in. faktur elektronicznych w ustandaryzowanym formacie.
Czy tylko faktury będą elektroniczne?
W obrocie gospodarczym generowane są różne rodzaje dokumentów. Do tych najczęściej występujących należy zaliczyć: rachunek, notę księgową, umowę, zamówienie, potwierdzenie dostawy, protokół zdawczo-odbiorczy. Wszystkie te dokumenty są nierozerwalnie związane z fakturą. Zapewnienie wprowadzenia faktury elektronicznej, pozwalającej na jej automatyczne przetwarzanie przez systemy informatyczne w zamówieniach publicznych wymaga elektronizacji wszystkich dokumentów, które występują w obrocie wraz z fakturą (fakturą korygującą, notą korygującą, duplikatem faktury).
Zgodnie z przepisami unijnymi oraz krajowymi do wystawiania faktury elektronicznej, dotyczącymi podatku od towarów i usług, niezbędna jest akceptacja możliwości odbioru tak wystawionego dokumentu przez drugą stronę transakcji. Zgoda może zostać wyrażona w dowolny sposób. Zapisy projektowanej ustawy nie będą wymagać zgody na otrzymanie faktury elektronicznej od zamawiających, gdyż zgodnie z zapisami dyrektywy 2014/55/UE będzie to ich obowiązkiem.
Jakich podmiotów dotyczy ustawa?
Nowe regulacje będą dotyczyć jednostek sektora finansów publicznych, które tworzą:
- organy władzy publicznej, administracji rządowej, kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,
- jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorząd województwa) oraz ich związki,
- państwowe jednostki budżetowe,
- samorządowe zakłady budżetowe,
- agencje wykonawcze,
- instytucje gospodarki budżetowej,
- państwowe fundusze celowe,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS,
- Narodowy Fundusz Zdrowia,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SPZOZ),
- uczelnie publiczne,
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
- państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe,
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.
Ustawa ma wejść w życie z dniem 27 listopada 2018 r. Jednakże ustawowy obowiązek odbierania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających wejdzie w życie z dniem 18 kwietnia 2019 r., z wyjątkiem zamówień publicznych wskazanych w art. 4 pkt 8 ustaw prawo zamówień publicznych (tzn. poniżej progu zamówienia 30.000 euro). Dla tych ostatnich termin wejścia w życie przepisów dotyczących faktur elektronicznych wejdzie w życie z dniem 1 sierpnia 2019 r.
W konsekwencji od ww. dat zostanie wprowadzony obowiązek przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych (a więc nie w formatach plików tekstowych np. PDF, JPEG, TIFF, HTML) w zamówieniach publicznych.
na podstawie: www. rcl.gov.pl