Na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w dniu 6 lipca 2017 r. została opublikowana informacja o wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, wśród których znajduje się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Projektowana zmiana przepisów związana jest z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 czerwca 2015 r. w sprawie C‑678/13 Komisja Europejska przeciwko Polsce, której przedmiotem była nieprawidłowo stosowana przez Polskę obniżona do 8% stawka podatku od towarów i usług do dostaw:

– sprzętu medycznego, sprzętu pomocniczego oraz pozostałych urządzeń, które nie są przeznaczone wyłącznie do użytku osobistego przez osoby niepełnosprawne lub które nie są zwykle przeznaczone do łagodzenia skutków lub leczenia niepełnosprawności, a także

–   produktów, które nie są produktami farmaceutycznymi zwykle stosowanymi dla ochrony zdrowia, zapobiegania chorobom oraz do celów medycznych i weterynaryjnych lub produktami używanymi do celów antykoncepcyjnych oraz higieny osobistej.

Komisja Europejska zakwestionowała stosowanie obniżonej stawki podatku w stosunku do towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w następujących pozycjach tego załącznika 81-87, 90-92, 97, 100, 103-105.

Trybunał w Luksemburgu potwierdził zastrzeżenia Komisji Europejskiej jedynie w odniesieniu do wyrobów wykazanych w pozycjach 82, 92 oraz 103 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W pozycjach tych wymienione są:

poz. 82: związki siarki organiczne i pozostałe związki organiczno-nieorganiczne – wyłącznie cysteina, cystyna i ich pochodne (PKWiU ex 20.14.51.0),

poz. 92: wyroby higieniczne lub farmaceutyczne (włączając smoczki), z gumy innej niż ebonit (PKWIU 22.19.71.0),

poz. 103: soczewki kontaktowe; soczewki okularowe ze szkła i innych materiałów (PKWiU 32.50.41.0).

Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE Polska zastosowała nieprawidłową stawkę podatku dla ww. towarów, jednakże nie jest to równoznaczne z podwyższeniem dla wszystkich tych towarów stawki podatku do 23%.

TSUE stwierdził, że obniżona stawka podatku została zastosowana przez Polskę nieprawidłowo jedynie w odniesieniu do dostaw:

–   sprzętu medycznego, sprzętu pomocniczego oraz pozostałych urządzeń, które nie są przeznaczone wyłącznie do użytku osobistego przez osoby niepełnosprawne lub które nie są zwykle przeznaczone do łagodzenia skutków lub leczenia niepełnosprawności, a także

–   produktów, które nie są produktami farmaceutycznymi zwykle stosowanymi dla ochrony zdrowia, zapobiegania chorobom oraz do celów medycznych i weterynaryjnych lub produktami używanymi do celów antykoncepcyjnych oraz higieny osobistej,

wymienionych w pozycjach 82, 92 i 103 w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.

Oznacza to, że związki siarki organiczne i pozostałe związki organiczno-nieorganiczne – wyłącznie cysteina, cystyna i ich pochodne wymienione w pozycji 82 załącznika nr 3 do ustawy mają zostać wyłączone z zakresu przedmiotowego tego załącznika jednakże tylko w takim zakresie w jakim przeznaczone są do użytku jako produkty pośrednie. Z orzecznictwa Trybunału wynika bowiem, że załącznik III do dyrektywy 2006/112 zezwala na stosowanie obniżonej stawki VAT do substancji medycznych tylko wtedy, gdy mogą one być przeznaczone do bezpośredniego użytku przez konsumenta końcowego dla ochrony zdrowia, zapobiegania chorobom oraz do celów medycznych i weterynaryjnych. Stosowanie substancji do innych celów, w tym jako produkty pośrednie, nie uprawnia państwa członkowskiego do obniżenia w stosunku do nich stawki podatku VAT.

Pozycja 92 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obejmując wyroby higieniczne lub farmaceutyczne (włączając smoczki), z gumy innej niż ebonit będzie musiała zostać zawężona o następujące produkty z gumy, takie jak kroplomierze, rozpylacze lub termofory, które nie mogą być opodatkowane stawką obniżoną.

Natomiast gdy chodzi o poz. 103 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, w której wymienione są soczewki kontaktowe; soczewki okularowe ze szkła i innych materiałów, to zdaniem TSUE pozycja ta zezwala na stosowanie obniżonej stawki VAT do soczewek i szkieł każdego rodzaju, które służą do korekty wzroku. Natomiast soczewki i szkła, które takiemu celowi nie służą nie mogą być opodatkowane stawką obniżoną.

W pozostałej części w odniesieniu do pozycji 81, 83-87, 90-91, 97, 100, 104-105 załącznika nr 3 do ustawy o VAT Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej oddalił skargę Komisji Europejskiej.

Powyższe powinno skutkować uchyleniem poz. 82 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz zawężeniem stosowania stawki podatku w wysokości 8% w stosunku do niektórych towarów wymienionych w pozycjach 92 i 103 ww. załącznika. W konsekwencji stawką podstawową będą opodatkowane towary wymienione w poz. 82 załącznika nr 3 do ustawy – cysteina, cystyna i ich pochodne (PKWiU ex 20.14.51.0). Z poz. 92 załącznika nr 3 do ustawy wyłączone zostaną cewki, strzykawki i ich zbiorniki, rozpylacze, kroplomierze itp., odciągacze do mleka, smoczki (smoczki do karmienia), torebki na lód, butelki na gorącą wodę, worki tlenowe, gumowe osłonki na pałce. Nie oznacza to, że wszystkie towary wyłączone z poz. 92 załącznika będą opodatkowane stawką 23%, bowiem np. strzykawki do podawania leków lub strzykawki służące do pobierania krwi mogą stanowić wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które to wyroby objęte są stawką obniżoną w związku poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Produkty, które nie posiadają statusu wyrobu medycznego będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową. Natomiast z poz. 103 załącznika nr 3 do ustawy zostaną wyłączone soczewki i szkła, które nie służą do korekty wzroku, a służą np. do okularów przeciwsłonecznych. Konsekwencją tego będzie opodatkowanie tych produktów, które nie mają statusu wyrobu medycznego stawką podatku w wysokości 23%.

Pierwotnie projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT w ww. zakresie zakładał, że przepisy miały wejść w życie z dniem 1 lipca 2016 r., jednakże Ministerstwo Finansów w kwietniu 2016 r. wycofało się z planowanych zmian. Obecnie projekt ten ponownie znalazł się z w wykazie prac legislacyjnych pod numerem UC97. Planowany termin przyjęcia projektu ustawy o zmianie ustawy VAT przez Radę Ministrów to III kwartał 2017 r. Można się spodziewać, że przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Projekt podwyższenia stawki VAT dla sprzętu medycznego i pomocniczego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *