Usługa transportowa przy imporcie towarów

Podatnicy dokonujący importu towarów wraz z usługą transportową nabywaną od zagranicznego podatnika są zobowiązani do zapłaty podatku VAT z tytułu importu towarów. Czy usługa transportowa nabywana w związku z importem towarów jest wyłącznie wliczana do podstawy opodatkowania importu towarów, czy powinna być wykazana odrębnie jako import usług, czy też może powinna być wykazana dwukrotnie jako element podstawy opodatkowania przy imporcie towarów, jak i przy imporcie usług?

Zgodnie z art. 33b ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Natomiast w świetle art. 30b ust. 4 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia – o ile nie zostały włączone do wartości celnej – ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Powyższe regulacje określają podstawę opodatkowania przy imporcie towarów na terytorium kraju. Zasadniczo podstawą importowanych towarów jest wartość celna towaru powiększona o należne cło – art. 30b ust. 1. Natomiast gdy przy imporcie towarów pojawiają się również takie elementy jak prowizja, opakowanie, transport i ubezpieczenie, które nie zostały włączone do wartości celnej, to elementy te ponoszone, co do zasady, do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju będą również włączane do podstawy opodatkowania importu towarów – art. 30b ust. 4.

Zasadniczo podstawa opodatkowania importu towarów składa się z wartości celnej, cła oraz dodatkowych elementów (prowizja, transport, opakowanie itp.), które nie zostały włączone do wartości celnej a są ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju.

Wartość celną określają przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U.UE L z dnia 10 października 2013 r.). Zgodnie z art. 70 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia: zasadniczą podstawą wartości celnej towarów jest wartość transakcyjna, tj. cena faktycznie zapłacona lub należna za towary, gdy zostały one sprzedane w celu wywozu na obszar celny Unii, w razie potrzeby skorygowana. Cena faktycznie zapłacona lub należna to całkowita płatność, która została lub ma zostać dokonana przez kupującego sprzedającemu lub przez kupującego stronie trzeciej na korzyść sprzedającego za przywożone towary i obejmująca wszystkie płatności, które zostały lub mają zostać dokonane jako warunek sprzedaży przywożonych towarów.

Jednakże w myśl art. 72 lit. a) ww. rozporządzenia: przy ustalaniu wartości celnej zgodnie z art. 70 nie są wliczane koszty transportu przywożonych towarów po ich wprowadzeniu na obszar celny Unii.

Jak wynika z powyższego wartość celna importowanego towaru nie obejmuje kosztów transportu po ich wprowadzeniu na terytorium Unii Europejskiej. Wobec powyższego koszt usług transportowych, o którym mowa w art. 30b ust. 4 ustawy o VAT, ponoszony do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju również nie jest wliczany do wartości celnej. Koszt ten powinien być jednak elementem kalkulacji podstawy opodatkowania VAT przy imporcie towarów.

Czy wobec powyższego nabyta od zagranicznego podatnika usługa transportowa, która jest bezpośrednio związana z importem towarów może dodatkowo stanowić import usług?

W myśl art. 30c ust. 1 ustawy o VAT: podstawy opodatkowania z tytułu importu usług nie ustala się, w przypadku gdy wartość usługi, na podstawie odrębnych przepisów, zwiększa wartość celną importowanego towaru.

Z powyższego wynika, że jeżeli wartość usługi (tu: usługi transportowej) zwiększa wartość celną importowanego towaru, to podstawa opodatkowania w imporcie tej usługi wynosi domyślnie „0” zł.

Należy jednak zwrócić uwagę, że w omawianej sytuacji koszt usługi transportowej, realizowanej od granicy Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, związanej z importem towarów nie zwiększa wartości celnej importowanych towarów, lecz zwiększa wyłącznie podstawę opodatkowania z tytułu importu tych towarów.

Wynikałoby z powyższego, że skoro podstawy opodatkowania z tytułu importu usług nie ustala się, w przypadku gdy wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru, to równocześnie podstawę opodatkowania z tytułu importu usługi ustala się, gdy wartość usługi zwiększa podstawę importowanego towaru (choć nie większa jego wartości celnej).

Należałoby wówczas tę część usługi, od granicy Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, która jest wyszczególniona w dokumencie celnym PZC (poświadczenie zgłoszenia celnego) uznać jako element kalkulacyjny importu usługi. Ta część usługi nie zwiększyła wartości celnej, jednak zwiększyła podstawę opodatkowania importowanego towaru. Import usługi należałoby zaewidencjonować w ewidencji VAT i opodatkować, w tym przypadku, stawką 0%. Jest to związane z treścią art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT stanowiącego, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 30b ust. 4, z wyjątkiem usług:

a) w zakresie ubezpieczenia towarów,

b) dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.

Takie stanowisko (że trzeba wykazać import usług od tej części usługi transportowej od granicy UE do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju) można czasami wyczytać w internetowych komentarzach.

Czy jest ono prawidłowe? Niestety nie jest.

Nie może bowiem ta sama czynność dla celów VAT być opodatkowana więcej niż jeden raz. Podatek VAT jest podatkiem wielofazowym z czego wynika, że na każdej fazie obrotu (dostawy towaru, świadczenia usługi) występuje jedna czynność podlegająca opodatkowaniu, jeden raz powstaje obowiązek podatkowy i może być jednokrotne zastosowana stawka podatku w odniesieniu do tej czynności.

W sytuacji, gdy VAT od usługi transportowej nabytej przy imporcie towarów od podmiotu zagranicznego byłby elementem kalkulacyjnym podstawy opodatkowania importu towarów, a także ta sama usługa w części odcinka transportu od granicy UE do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju ponownie byłaby wykazywana jako import usługi z naliczoną stawką VAT – dochodziłoby do podwójnego opodatkowania tych samych czynności. Powyższe jest sprzeczne z elementami konstrukcyjnymi VAT i nie może być uważane za postępowanie prawidłowe nawet wówczas, gdy przepisy krajowe tak stanowią.

Oczywiście nie jest żadnym problemem wykazanie importu usługi na wskazanym odcinku z tytułu nabycia usługi transportowej tym bardziej, że ów import usługi jest opodatkowany stawką 0%. Otóż nie zawsze ta stawka 0% może wystąpić.

Podam przykład. Przyjmijmy, że polski podatnik dokonuje importu towarów w związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu albo w związku z czynnościami zwolnionymi od podatku. Nabywa usługi transportowe od podmiotu zagranicznego, lecz usługi te nie zostają włączone do podstawy opodatkowania importu towarów. Wobec powyższego do takiego podatnika nie będzie miał zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT uzależniający stawkę 0% od włączenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania importu towarów. Wówczas taki import usług należałoby opodatkować stawką podstawową bez prawa do odliczenia VAT, gdyż nabywca nie nabywa usługi w związku z czynnościami opodatkowanymi. Opodatkowanie VAT importu usługi nie zwalnia tego podatnika od ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania w imporcie towarów. W wyniku czego ponownie usługa transportowa zostanie opodatkowana, tym razem jako element kalkulacyjny importu towarów. I tym razem pojawi się podatek należny, który nie będzie podatkiem naliczonym. W wynika takiego działania podatnik dwukrotnie będzie zobowiązany do naliczenia VAT od tej samej czynności, przy równoczesnym braku prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że usługi transportowe, od granic UE do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, związane z importem towarów nie powinny być odrębnie wykazywane jako import usług, lecz wyłącznie powinny stanowić element kalkulacyjny podstawy opodatkowania importu towarów.

Usługa transportowa przy imporcie towarów

Komentarzy do 11 thoughts on “Usługa transportowa przy imporcie towarów

  • 29 października 2021 z 13:27
    Permalink

    Czy w przypadku importu towarów z Indii ( towar zgodnie z polskimi przepisami jest objęty stawką VAT 23%, cło 0%) wraz z usługą transportu (fracht) do Polski, całość transakcji czyli towar + fracht objęte są stawką 23%? Czy jednak towar jest na 23%, a fracht na 0 %?

    Powtórz
    • 31 października 2021 z 21:14
      Permalink

      Odpowiadając na Pani pytanie: Jeżeli reprezentuje Pani importera, to transport jako element kalkulacyjny importu towarów jest objęty tą samą stawką VAT co importowany towar. Wynika to z treści art. 30b ust. 4 ustawy o VAT: Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1-3a, obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia – o ile nie zostały włączone do wartości celnej – ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.
      Stawka 0% dla usługi transportowej byłaby możliwa w Pani przypadku, gdyby to Pani reprezentowała firmę transportową i ta firma transportowa świadczyłaby usługę spoza UE do Polski, a firma transportowa posiadałaby dokumenty list przewozowy, fakturę oraz dokument celny z którego wynika wliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania importem towarów.
      Tak więc 0% jest możliwe ale dla przewoźnika, a nie dla importera, chyba że importowane towary są opodatkowane VAT stawką 0%.

      Powtórz
      • 22 marca 2022 z 18:40
        Permalink

        Czy w przypadku posiadania faktury VAT za transport towarów z chin wystawionej w walucie tj. usd do podstawy opodatkowania podatkiem VAT przeliczamy ja po kursie z dnia wykonania usługi na pln czy przeliczamy tę kwotę wg kursu celnego? Faktura za transport nie uwzględniona na fakturze od dostawcy. Warunki exw. ?

        Powtórz
        • 22 marca 2022 z 22:11
          Permalink

          Nie jest to jasno napisane, ale rozumiem, że transport był związany z importem z Chin do Polski. Jeżeli tak, to należy wartość tego transportu wliczyć do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu towarów. Wówczas do stosowania właściwego kursu na dokumencie celnym będzie kurs ustalany zgodnie z art. 31a ust. 3 uVAT, tj. właściwy kurs ustalany na podstawie przepisów celnych, a ten ustalany jest przez Ministerstwo Finansów raz w miesiącu, w przedostatnią środę miesiąca i obowiązuje przez cały następny miesiąc. Z tego co wynika z pytania nie wliczyliście Państwo transportu do wartości celnej, a to błąd, który czasami może przynieść negatywne konsekwencje, szczególnie przy imporcie w procedurze uproszczonej.

          Powtórz
          • 23 marca 2022 z 06:30
            Permalink

            Faktura za transport została dołączona. Miałam wątpliwość bo zawsze te faktury otrzymywałam w PLN. Dlatego zmylił mnie kurs. Dla celów zgłoszenia celnego agencja towar i transport wyceni wg swojego kursu, natomiast ja wprowadzając towar powieksze jego wartość o transport ale już po kursie z dnia poprzedzającego wykonanie usługi.

          • 23 marca 2022 z 08:27
            Permalink

            Pani po otrzymaniu dokumentów celnych np. PZC księguje tylko ten dokument, a nie PZC + fakturę za transport!
            Gdyby tak było doszłoby do podwójnego księgowania kosztów dla PIT/CIT i zakupów dla celów VAT.
            Księguje Pani wyłącznie dokument celny, który będzie już zawierał zarówno koszty transportu, jak i wartość towaru.

    • 7 grudnia 2021 z 20:16
      Permalink

      Jeśli faktura transportowa w imporcie towaru obejmujaca koszty wspolnotowe wystawiona jest z 23%vatem, to do podstawy obliczenia vatu w zgłoszeniu importowym biorę wartości bez naliczonego vat?

      Powtórz
      • 7 grudnia 2021 z 21:13
        Permalink

        Nie mam wątpliwości, że bez VAT.
        Zgodnie bowiem z art. 30b ust. 4 ustawy o VAT podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1-3a, obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia – o ile nie zostały włączone do wartości celnej – ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.
        Mowa jest o kosztach dodatkowych, które zasadniczo nie zawierają VAT.
        Nawet brak możliwości odliczenia powinien powodować uwzględnienie wartości netto. Systemowo bowiem nie powinno się uwzględniać podatku VAT (polskiego VAT) w jakiejkolwiek podstawie opodatkowania. W przeciwnym razie dochodziłoby do podwójnego opodatkowania tego samego świadczenia, co przeczyłoby opodatkowania wartości dodanej, którą można wyczytać z art. 1 ust. 2 dyrektywy 2006/112:
        Zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem.
        VAT, obliczony od ceny towaru lub usługi według stawki, która ma zastosowanie do takiego towaru lub usługi, jest wymagalny od każdej transakcji, po odjęciu kwoty podatku poniesionego bezpośrednio w różnych składnikach kosztów.

        Powtórz
  • 28 sierpnia 2023 z 19:11
    Permalink

    Witam serdecznie,
    mam pytanie,
    prowadzę firmę transportową i realizuję transporty poza UE:
    Np. realizuję transport z UK do Włoch dla polskiej firmy spedycyjnej i na dokumencie celnym jest informacja w rubryce 20 – „DAP”, z pozostałych informacji trudno mi wyczytać czy transport został wliczony do podstawy opodatkowania, poza tym nawet jeśli został wliczony to nie jest to rozliczone w Polsce, czy zatem mogę wystawić fv 0% czy powinno być 23%? Podobną sytuację mam przy transporcie z UK do Szwecji, przy czym mam kopię faktury za towar, na której koszt transportu jest wyszczególniony na fakturze, a całość faktury została zadeklarowana na dokumencie celnym, jednak dalej jest to transport poza Polską, realizowany dla polskiego pośrednika (firmy spedycyjnej).

    Powtórz
    • 30 sierpnia 2023 z 14:07
      Permalink

      Dzień dobry,
      Dziękuję za pytanie. Postaram się zwięźle przedstawić Panu podstawy prawne określonego rozstrzygnięcia.
      Zgodnie z par. 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023: Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:
      a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
      b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
      Inaczej mówiąc, jeżeli transport jest realizowany z UE poza UE (ale nie przez Polskę) oraz spoza UE do UE (ale nie do Polski) na rzecz polskiego podatnika może mieć zastosowanie do takiej usługi stawka VAT w wskości 0%.
      Warunkiem zastosowania takiej stawki 0% jest posiadanie przez podatnika, który świadczy takie usługi dokumentów o których mowa w par. 4 ust. 2 ww. rozporządzenia.
      W świetle par. 4 ust. 2 ww. rozporządzenia: Przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
      Ustawodawca wskazuje w tej regulacji (par. 4 ust. 2 rozporządzenia) na odpowiednie dokumenty. Słowo odpowiednie oznacza w tym przypadku, że mają to być dokumenty adekwatne, analogiczne, stosowne, ale nie takie same. Nie chodzi więc o polskie dokumenty celne importowe, lecz analogiczne dokumenty (zagraniczne, z innych państw UE) do dokumentów polskich.
      Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
      1) towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.
      Innymi słowy, Poza ww. dokumentami (list przewozowy, dokument spedytorski, lub inny dokument oraz faktura) podatnik realizujący usługi transportowe musi posiadać dodatkowo odpowiednie dokumenty wskazane przez ustawodawcę w pkt 2 art. 83 ust. 5 ustawy o VAT. Jest to wynikiem owego zastrzeżenia na końcu wskazanej regulacji.
      Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT: Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
      W Pana przypadku towary są importowane na terytorium UE, bowiem w świetle art. 2 pkt 7 ustawy o VAT przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (niekoniecznie na terytorium Polski).
      Jak wynika z ww. pkt 2 w celu zastosowania stawki VAT w wysokości 0% przy świadczeniu ww. usług transportowych na rzecz polskiego podatnika jest Pan zobowiązany również do posiadania dokumentów celnych, z których jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
      Skoro posiada Pan dokument celny innego państwa UE z którego wynika reguła DAP, będzie to oznaczało, że koszty transportu zostały wliczone do podstawy opodatkowania importowanych towarów do miejsca przeznaczenia (D… At Place).
      Jeżeli nie posiada Pan poza listem przewozowym innych dokumentów, lub posiada Pan dokument celny, ale nie wynika z niego jednoznacznie, że podstawa przy imporcie towarów została powiększona o transport będzie Pan zobowiązany opodatkować taką usługę stawką VAT w wysokości 23%.
      Gdyby coś było niejasne proszę pytać.
      Pozdrawiam

      Powtórz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *