Opublikowane w ubiegłym roku rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2019, poz. 1988) zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2020, poz. 576) wprowadziło dla podatników VAT czynnych obowiązek przekazywania do Ministerstwa Finansów nowego pliku JPK_VAT zawierającego nowy zakres danych , które muszą się znaleźć w ewidencji VAT. W związku z ustawą o COVID-19 z 31 marca 2020 r. rozporządzenie miało wejść w życie z dniem 1 lipca 2020 r.
Jednakże na podstawie art. 72 pkt 2 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 1086) Sejm odroczył wejście w życie nowego JPK_VAT z 1 lipca 2020 r. na 1 października 2020 r.
W przepisach ww. rozporządzenia niektóre dowody sprzedaży oraz dowody zakupu będą oznaczane symbolami „WEW”. W zakresie ewidencji sprzedaży § 10 ust. 5 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż: ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży: „WEW” – dokument wewnętrzny. Natomiast § 11 ust. 8 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że ewidencja, o której mowa w ust. 1 (pozwalająca na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego), zawiera następujące oznaczenia dowodów nabycia: „WEW” – dokument wewnętrzny.
W jakich sytuacjach podatnicy będą wystawiać dokumenty wewnętrzne i tak je oznaczać w ewidencji VAT?
Z pewnością dowody sprzedaży powinny posiadać oznaczenie „WEW”, gdy podatnik:
- dokona przekazania nieodpłatnie towarów należących do jego przedsiębiorstwa, przy nabyciu których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT,
- będzie świadczył nieodpłatnie usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą, które będzie musiał opodatkować,
- dokonywać będzie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w tym na rzecz pracowników) niezaewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej, dla których to transakcji podatnik nie wystawi faktur sprzedaży; wystawiony wówczas zostanie jeden zbiorczy dokument wewnętrzny za cały okres rozliczeniowy,
- będzie udzielał rabatów pośrednich i nie będzie wystawiał faktur korygujących; wystawiona wówczas np. nota księgowa będzie podstawą do zmniejszenia podstawy opodatkowania oraz należnego VAT,
- otrzyma podlegającą VAT dotację,
- dokona zwrotu dotacji podlegającej opodatkowaniu,
- dokona transakcji opodatkowanej w procedurze marży (usługi turystyki, towary używane, dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie).
Należy również zauważyć, że § 10 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia z 15 października 2020 r. powinien dotyczyć nie – tak jak wskazał Minister Finansów – „oznaczenia dowodów sprzedaży”, lecz oznaczenia dowodów ujmowanych w ewidencji w zakresie podatku należnego, choć podatek należny w danej transakcji może nawet nie wystąpić.
Wobec powyższego dowodem oznaczonym „WEW” ujmowanym w ewidencji w zakresie podatku należnego nawet wówczas, gdy nie jest to sprzedaż podatnika (chociaż brzmienie regulacji jest inne) a jego zakup należy udokumentować:
- transakcję stanowiącą import usług, gdy zagraniczny usługodawca nie wystawi faktury,
- transakcję dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca, gdy zagraniczny dostawca nie wystawi faktury,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów tzw. nietransakcyjne dokonywane na podstawie art. 11 ustawy o VAT, oraz
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nieudokumentowane przez dostawcę fakturą.
Z kolei dowody wewnętrzne będą wystawiane dla udokumentowania następujących transakcji dotyczących podatku naliczonego, w tym pole „ZakupVAT_Marza”:
- dokonania rocznej korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,
- importu usług, gdy zagraniczny usługodawca nie wystawi faktury, transakcja będzie opodatkowana, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca, gdy zagraniczny dostawca nie wystawi faktury, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów tzw. nietransakcyjnego dokonywanego na podstawie art. 11 ustawy o VAT, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nieudokumentowanego przez dostawcę fakturą, gdy transakcja będzie opodatkowana, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- nabycia przedmiotów kolekcjonerskich na zasadach wskazanych w art. 120 ust. 5 ustawy o VAT, gdy wartość nabyć z poprzedniego okresu rozliczeniowego przewyższa wartość sprzedaży z danego okresu – ewidencjonowana jest wyłącznie nadwyżka.
Wydaje się, że ująłem wszystkie przypadki wystawiania dowodów wewnętrznych oznaczanych symbolem „WEW” po stronie podatku należnego, jak i naliczonego. Jednak wobec szerokiego zakresu czynności podlegających VAT może się zdarzyć, że nie została wymieniona sytuacja, kiedy wystawia się takie dokumenty.
Witam,
a co w przypadku zwrotu ze sprzedaży detalicznej ewidencjonowanej paragonem? Zakładam, że nie można tego oznaczyć jak miesięczny raport kasowy RO, bo taki zwrot nie jest dokumentem zbiorczym, aczkolwiek dotyczy sprzedaży z kasy. Czy zatem może to być dowód wewnętrzny czy dokument niewymagający oznaczenia?
Zdaniem MF korekty do dokumentu RO należy wprowadzać również dokumentem RO. Również się do tego przychylam. Taki dokument powinien być jednak ze znakiem minus. To, że będzie jedna korekta w danym miesiącu dot. kasy (co jest raczej mało prawdopodobne) nie przeszkadza w uznaniu, że dokument ten – RO – ze znakiem minus jest zbiorczym dokumentem korekt z tego okresu, a to, że korekta jest jedna nie oznacza, że nie jest korektą łączną – zbiorczą dotyczącą danego okresu (najczęściej miesiąca). Tak więc uważam, że sprzedaż z kas dokumentem RO, a korekta „-” też tak oznaczona „RO” ze znakiem „-„. W rozporządzeniu nie wskazano, czego dotyczy dowód WEW, ale nie sprzedaży z kas, bo ta jest oznaczana RO. Ponadto to, ze to jest sprzedaż ze znakiem minus nie oznacza, że nie jest to sprzedaż, bo przecież wykazujemy ją po stronie podatku należnego a nie naliczonego. Przecież należny z „-” nie staje się w tej samej chwili naliczonym z „+”. Oczywiście skutek taki nastąpi, bo należny z „-” ostatecznie zwiększy kwotę do odliczenia, jednak w ewidencji nadal jest sprzedażą.