Opublikowane w ubiegłym roku rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2019, poz. 1988) zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2020, poz. 576) wprowadziło dla podatników VAT czynnych obowiązek przekazywania do Ministerstwa Finansów nowego pliku JPK_VAT zawierającego nowy zakres danych , które muszą się znaleźć w ewidencji VAT. W związku z ustawą o COVID-19 z 31 marca 2020 r. rozporządzenie miało wejść w życie z dniem 1 lipca 2020 r.

Jednakże na podstawie art. 72 pkt 2 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 1086) Sejm odroczył wejście w życie nowego JPK_VAT z 1 lipca 2020 r. na 1 października 2020 r.

W przepisach ww. rozporządzenia niektóre dowody sprzedaży oraz dowody zakupu będą oznaczane symbolami „WEW”. W zakresie ewidencji sprzedaży § 10 ust. 5 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż: ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży: „WEW” – dokument wewnętrzny. Natomiast § 11 ust. 8 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że ewidencja, o której mowa w ust. 1 (pozwalająca na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego), zawiera następujące oznaczenia dowodów nabycia: „WEW” – dokument wewnętrzny.

W jakich sytuacjach podatnicy będą wystawiać dokumenty wewnętrzne i tak je oznaczać w ewidencji VAT?

Z pewnością dowody sprzedaży powinny posiadać oznaczenie „WEW”, gdy podatnik:

  • dokona przekazania nieodpłatnie towarów należących do jego przedsiębiorstwa, przy nabyciu których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT,
  • będzie świadczył nieodpłatnie usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą, które będzie musiał opodatkować,
  • dokonywać będzie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w tym na rzecz pracowników) niezaewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej, dla których to transakcji podatnik nie wystawi faktur sprzedaży; wystawiony wówczas zostanie jeden zbiorczy dokument wewnętrzny za cały okres rozliczeniowy,
  • będzie udzielał rabatów pośrednich i nie będzie wystawiał faktur korygujących; wystawiona wówczas np. nota księgowa będzie podstawą do zmniejszenia podstawy opodatkowania oraz należnego VAT,
  • otrzyma podlegającą VAT dotację,
  • dokona zwrotu dotacji podlegającej opodatkowaniu,
  • dokona transakcji opodatkowanej w procedurze marży (usługi turystyki, towary używane, dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie).

Należy również zauważyć, że § 10 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia z 15 października 2020 r. powinien dotyczyć nie – tak jak wskazał Minister Finansów – „oznaczenia dowodów sprzedaży”, lecz oznaczenia dowodów ujmowanych w ewidencji w zakresie podatku należnego, choć podatek należny w danej transakcji może nawet nie wystąpić.

Wobec powyższego dowodem oznaczonym „WEW” ujmowanym w ewidencji w zakresie podatku należnego nawet wówczas, gdy nie jest to sprzedaż podatnika (chociaż brzmienie regulacji jest inne) a jego zakup należy udokumentować:

  • transakcję stanowiącą import usług, gdy zagraniczny usługodawca nie wystawi faktury,
  • transakcję dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca, gdy zagraniczny dostawca nie wystawi faktury,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów tzw. nietransakcyjne dokonywane na podstawie art. 11 ustawy o VAT, oraz
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nieudokumentowane przez dostawcę fakturą.

Z kolei dowody wewnętrzne będą wystawiane dla udokumentowania następujących transakcji dotyczących podatku naliczonego, w tym pole „ZakupVAT_Marza”:

  • dokonania rocznej korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,
  • importu usług, gdy zagraniczny usługodawca nie wystawi faktury, transakcja będzie opodatkowana, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca, gdy zagraniczny dostawca nie wystawi faktury, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów tzw. nietransakcyjnego dokonywanego na podstawie art. 11 ustawy o VAT, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nieudokumentowanego przez dostawcę fakturą, gdy transakcja będzie opodatkowana, a podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego,
  • nabycia przedmiotów kolekcjonerskich na zasadach wskazanych w art. 120 ust. 5 ustawy o VAT, gdy wartość nabyć z poprzedniego okresu rozliczeniowego przewyższa wartość sprzedaży z danego okresu – ewidencjonowana jest wyłącznie nadwyżka.

Wydaje się, że ująłem wszystkie przypadki wystawiania dowodów wewnętrznych oznaczanych symbolem „WEW” po stronie podatku należnego, jak i naliczonego. Jednak wobec szerokiego zakresu czynności podlegających VAT może się zdarzyć, że nie została wymieniona sytuacja, kiedy wystawia się takie dokumenty.

Oznaczenia dowodów wewnętrznych w nowym JPK_VAT
Tagi:            

Komentarze 2 thoughts on “Oznaczenia dowodów wewnętrznych w nowym JPK_VAT

  • 6 listopada 2020 z 20:31
    Permalink

    Witam,

    a co w przypadku zwrotu ze sprzedaży detalicznej ewidencjonowanej paragonem? Zakładam, że nie można tego oznaczyć jak miesięczny raport kasowy RO, bo taki zwrot nie jest dokumentem zbiorczym, aczkolwiek dotyczy sprzedaży z kasy. Czy zatem może to być dowód wewnętrzny czy dokument niewymagający oznaczenia?

    Powtórz
    • 6 listopada 2020 z 21:07
      Permalink

      Zdaniem MF korekty do dokumentu RO należy wprowadzać również dokumentem RO. Również się do tego przychylam. Taki dokument powinien być jednak ze znakiem minus. To, że będzie jedna korekta w danym miesiącu dot. kasy (co jest raczej mało prawdopodobne) nie przeszkadza w uznaniu, że dokument ten – RO – ze znakiem minus jest zbiorczym dokumentem korekt z tego okresu, a to, że korekta jest jedna nie oznacza, że nie jest korektą łączną – zbiorczą dotyczącą danego okresu (najczęściej miesiąca). Tak więc uważam, że sprzedaż z kas dokumentem RO, a korekta „-” też tak oznaczona „RO” ze znakiem „-„. W rozporządzeniu nie wskazano, czego dotyczy dowód WEW, ale nie sprzedaży z kas, bo ta jest oznaczana RO. Ponadto to, ze to jest sprzedaż ze znakiem minus nie oznacza, że nie jest to sprzedaż, bo przecież wykazujemy ją po stronie podatku należnego a nie naliczonego. Przecież należny z „-” nie staje się w tej samej chwili naliczonym z „+”. Oczywiście skutek taki nastąpi, bo należny z „-” ostatecznie zwiększy kwotę do odliczenia, jednak w ewidencji nadal jest sprzedażą.

      Powtórz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *