W dniu 9 maja 2023 r. Rząd zaakceptował projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw dotyczący wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Projekt zostanie przesłany do Sejmu gdzie będzie poddany procesowi legislacyjnemu. Przepisy mają zostać uchwalone do końca sierpnia 2023 r. Zasadniczym terminem wejścia ich w życie ma być 1 lipca 2024 r.

Projekt przewiduje wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania przy użyciu KSeF. Jak wskazuje Rząd nowe przepisy mają uprościć rozliczenia między przedsiębiorcami oraz zwiększyć szybkość wymiany danych między kontrahentami.

Dla podatników VAT czynnych obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie od 1 lipca 2024 r. Dla podatników VAT, którzy są zwolnieni od podatku (podmiotowo, jak i przedmiotowo), termin obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych, będzie przesunięty o pół roku i wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r.

Obecne przepisy przewidują możliwość nieobowiązkowego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Bieżące fakultatywne rozwiązanie zostało wprowadzone od stycznia 2022 r. E-faktura działa, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych (przesyłanych mailem, czy udostępnianych poprzez portale internetowe).

Jednolity standard e-faktury zautomatyzuje wystawianie, przetwarzanie oraz archiwizację dokumentów. Podatnicy będą dysponować na bieżąco (w czasie rzeczywistym) informacjami wynikającymi z faktur sprzedażowych, jak i zakupowych (o ile te ostatnie zostaną przez sprzedawcę wystawione) dla potrzeb firmowych.

Najważniejsze rozwiązania wynikające z ustawy wprowadzającej KSeF:

  • zostanie wprowadzone obowiązkowe e-fakturowanie przy użyciu KSeF,
  • nie będzie obowiązku wystawiania faktur w KSeF przy sprzedaży na rzecz konsumentów,
  • e-faktury będą dokumentowały czynności podlegające VAT dokonywane pomiędzy podatnikami oraz realizowane na rzecz organów publicznych,
  • obowiązek wystawiania e-faktur nie będzie dotyczył podatników, którzy nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce,
  • przepisy przewidują skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 dni do 40 dni,
  • Faktur wystawionych w KSeF nie trzeba będzie drukować oraz wprowadzać ich ręcznie do systemów księgowych,
  • nie będzie także możliwości zgubienia faktury, czego następstwem będzie likwidacja duplikatów faktur,
  • od 1 stycznia 2025 r. zostanie zlikwidowana możliwość wystawienia faktur uproszczonych za pomocą kasy rejestrującej (paragonów z NIP),
  • od 1 stycznia 2025 r. nie będzie można wystawiać faktur za pomocą kas rejestrujących (fiskalnych),
  • zostanie zlikwidowana możliwość wystawiania not korygujących przez nabywcę,
  • zostaną zmienione (ponownie) zasady korygowania podatku po stronie sprzedawcy i nabywcy,
  • wprowadzone zostaną sankcje (od 1 stycznia 2025 r.) za niewystawienie faktury lub wystawienie jej niezgodnie ze wzorem.

Wprowadzone zmiany spowodują m.in. unowocześnienie:

  • procesów fakturowych,
  • obiegu dokumentów,
  • systemów fakturowych.

Nastąpi również elektronizacja wiążących informacji (e-WIS). Projekt przewiduje wprowadzenie wyłącznie elektronicznej obsługi wiążących informacji – WIT (wiążąca informacja taryfowa), WIP (wiążąca informacja o pochodzeniu), WIA (wiążąca informacja akcyzowa) oraz WIS (wiążąca informacja stawkowa).

Powyższy innowacyjny projekt nie zmieni jednak mojego krytycznego spojrzenia na projektowane regulacje. Propozycja Ministerstwa Finansów jest kierunkowo słuszna, jednak jej wykonanie w postaci ustawowych regulacji jest nieprawidłowe i będzie powodować znaczne komplikacje u sprzedawców i nabywców. Temat ten będę chciał kontynuować w odrębnych tekstach (linki poniżej), w których przedstawię podstawowe błędy KSeF, których nie chce dostrzec Ministerstwo Finansów.

1 ) Błędy KSeF – obowiązek podatkowy

Rząd przyjął projekt ustawy o KSeF
Tagi:            

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *